پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

بتن آرمه چیست؟

۲ بازديد

بتن آرمه (RC) که به آن بتن سیمانی مسلح (RCC) و ferroconcrete نیز گفته می‌شود، یک ماده کامپوزیت به معنی ترکیبی است. درواقع، مقاومت کششی و شکل‌پذیری نسبتاً پایین بتن با گنجاندن آرماتورهایی با مقاومت کششی یا شکل‌پذیری بالاتر جبران می‌شود.

از بتن غیر مسلح بیشتر در ساخت و سازهایی که مقاومت کششی کمی نیاز دارند، مانند روسازی و پیاده رو استفاده می شود. این محصولات هیچ گونه مواد تقویت کننده ای در ساختار خود ندارند، به همین دلیل در منبع های تنشی دچار ترک و حتی شکستگی می شوند.

اما بتن مسلح که توسط المان های متنوع تقویت شده، به دلیل وجود فولاد در ساختار خود مقاومت بسیار بیشتری در منبع های تنشی دارد. افزایش مقاومت کششی بتن، ضریب یکسان انبساط حرارتی بتن و فولاد و هم پوشانی ضعف های بتن و فولاد از مهم ترین تفاوت های دو بتن مسلح و غیر مسلح هستند.

یکی از معایب اصلی بتن مقاومت کششی بسیار کم آن است که در سطوح پایین بار عملا از آن بیشتر می شود. این منجر به ترک خوردن سطوح بتونی می شود که به نوبه خود منجر به مشکلات زیبایی (انحراف زیاد تیرها یا اسلب ها) برای حالت محدود سرویس پذیری و همچنین مشکلات یکپارچگی سازه در حالت حد نهایی می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت آکادمی عمران مراجعه نمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بلاگ 9 ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.